Επικαιρότητα

Μπήκε στο πρόγραμμα το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης της Κρήτης

Μπήκε στο πρόγραμμα το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης της Κρήτης Στην επίσημη στρατηγική της πολιτείας για την μελλοντική ανάπτυξη του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας εντάσσεται πλέον το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της πόντισης ηλεκτρικού καλωδίου.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Γιώργος Κουτζούκος σε συνέδριο για ενεργειακά θέματα που οργάνωσαν στην Κρήτη τα γραφεία Ελλάδας και Κύπρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Συστήματος (τη νέα ΜΑΣΜ), που αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα εντός του έτους, θα περιλαμβάνεται η υλοποίηση του έργου, το οποίο, αφενός μεν αποτελεί αίτημα της Κρητικής κοινωνίας καθώς διασφαλίζει ηλεκτρική επάρκεια, αφετέρου θα διευκολύνει την εγκατάσταση στο νησί επενδύσεων ΑΠΕ μεγάλου βεληνεκούς.

Ο προϋπολογισμός της διασύνδεσης είναι 800 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ και θα ακολουθήσει η εκπόνηση πλήθους ειδικών μελετών για την περαιτέρω διερεύνηση των τεχνικών και άλλων προβλημάτων που συνδέονται με τη χάραξη της διαδρομής του υποβρύχιου καλωδίου, τη χωροθέτηση των «σημείων σύνδεσης» (υποσταθμών) κ.λπ., προκειμένου να αποφασισθεί ο τελικός τρόπος διασύνδεσης. Με βάση πάντως σχετική μελέτη που έχει εκπονήσει ομάδα εργασίας των ΔΕΣΜΗΕ, ΔΕΗ και ΡΑΕ, εξετάζονται δύο εναλλακτικά τεχνικά σενάρια:

1. Η διασύνδεση με έναν υβριδικό σύνδεσμο μήκους 370km, ο οποίος θα εκκινεί από την Κορακιά, θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 250km έως τη Μονεμβασιά και θα συνεχίζει με εναέρια Γραμμή Μεταφοράς μέχρι το μελλοντικό ΚΥΤ Μεγαλόπολης.

2. Η διασύνδεση με ΚΥΤ της Αττικής (ΚΥΤ Αχαρνών ή ΚΥΤ Ρουφ) με έναν υβριδικό, ο οποίος θα εκκινεί από την Κορακιά και θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 380km στην Αττική.

Σύμφωνα δε με πληροφορίες, το πιθανότερο είναι το έργο να κατασκευαστεί εξ’ ολοκλήρου από τον ΑΔΜΗΕ (με συγχρηματοδότηση από Εθνικούς και Κοινοτικούς πόρους) και όχι από τους τρείς επενδυτές οι οποίοι έχουν αδειοδοτηθεί ή έχουν ζητήσει άδεια για την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ μεγάλης κλίμακας και την ταυτόχρονη πόντιση καλωδίου σύνδεσης. «Δεν θα γεμίσουμε το Αιγαίο με καλώδια» λέγεται χαρακτηριστικά, ως σχόλιο στις προθέσεις των επενδυτών, κάθε ένας από τους οποίους βλέπει την υλοποίηση των σταθμών ΑΠΕ σε συνδυασμό με ένα καλώδιο διασύνδεσης.

Αυτό σημαίνει ότι το καλώδιο με το οποίο η Κρήτη θα συνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα θα είναι ένα: Εκείνο που σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ. Πώς θα μπορέσουν όμως σε αυτή την περίπτωση να υλοποιηθούν οι επενδύσεις για την εγκατάσταση των ΑΠΕ, κάθε μία από τις οποίες κάνει λόγο για εγκατεστημένη ισχύ περίπου 1000 Μεγαβάτ; Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οι τρείς ενδιαφερόμενοι όμιλοι θα κληθούν να προσαρμόσουν τα σχέδιά τους και να εγκαταστήσουν περίπου το ένα τρίτο της δυναμικότητας που είχαν αρχικά προϋπολογίσει . Να εγκαταστήσουν δηλαδή περίπου 300 Μεγαβάτ και να χρησιμοποιούν κατ΄αναλογία το καλώδιο διασύνδεσης.

Η διασύνδεση εκτιμάται ότι θα έχει πολλαπλά οφέλη για την Κρήτη, η οποία, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω της αύξησης των αναγκών της σε ενέργεια. Σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, το ενεργειακό σύστημα της Κρήτης παρουσιάζει επιπλέον προβλήματα και λόγω του ιδιαίτερα υψηλού κόστος παραγωγής των μονάδων του νησιού, οι οποίες χρησιμοποιούν ως καύσιμο μαζούτ και ντίζελ, ενώ οι περισσότερες από αυτές είναι παλαιές, με χαμηλό βαθμό απόδοσης, μειωμένη διαθεσιμότητα και σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα. Επιπλέον, μέχρι σήμερα, η διείσδυση των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής της Κρήτης θεωρείται σχετικά περιορισμένη, παρόλο που το νησί διαθέτει πλούσιο αιολικό και ηλιακό δυναμικό.

Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι την οικονομική βιωσιμότητα του έργου διασύνδεσης της Κρήτης στο ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα ως πιο συμφέρουσα λύση σε σχέση με την αυτόνομη ανάπτυξη παραγωγής, διαπιστώνει σχετική μελέτη που εκπόνησε προ ενός χρόνου ομάδα εργασίας των ΔΕΣΜΗΕ, ΔΕΗ και ΡΑΕ.

 

Πηγή:http://www.energypress.gr