Επικαιρότητα

Mείωση κατανάλωσης «πράσινων» προϊόντων

Mείωση κατανάλωσης «πράσινων» προϊόντων Μπορεί η Ημέρα της Γης να γιορτάστηκε σε ολόκληρο τον κόσμο, με τους ενθουσιώδεις να δίνουν δυναμικό «παρών» στις εορταστικές εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν από την Ινδονησία έως στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα στοιχεία όμως που έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με την ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για το μέλλον του πλανήτη είναι μάλλον απογοητευτικά. Εκεί που θα περίμενε κανείς ότι το περιβαλλοντικό κίνημα έχει επιτέλους αγγίξει τους πολίτες, οι οποίοι βομβαρδίζονται καθημερινά πια από προειδοποιήσεις για την καταστροφή του πλανήτη και η στροφή προς την κατανάλωση φιλικότερων προς το περιβάλλον προϊόντων θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένη, τουλάχιστον στις πιο προηγμένες χώρες, στις Ηνωμένες Πολιτείες το «πράσινο κίνημα» αρχίζει να μοιάζει με μόδα που ήδη άρχισε να περνά, ειδικότερα καθώς η συνεχιζόμενη ύφεση στρέφει τους καταναλωτές και πάλι προς τη χρήση συμβατικών προϊόντων τα οποία είναι πιο φθηνά από τα οργανικά.

Την ίδια στιγμή, δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο αριθμός των περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων Αμερικανών συρρικνώνεται αντί να ενισχύεται, με την αγωνία για το μέλλον του πλανήτη που είχε αρχίσει να κορυφώνεται τα προηγούμενα χρόνια, να δίνει τη θέση της στην αδιαφορία, ενώ διαπιστώνεται η επιστροφή σε παλιές κακές συνήθειες μαζικής κατανάλωσης συμβατικών τροφίμων και συρρίκνωσης των πωλήσεων των οργανικών.

Το φαινόμενο δεν συναντάται μόνον στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στη χώρα μας η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει σε κλείσιμο πολλών αγορών βιολογικών προϊόντων, καθώς και στην Ελλάδα ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός καταναλωτών θεωρεί πια πολυτέλεια τα βιολογικά προϊόντα, τα οποία είναι σαφώς ακριβότερα από τα συμβατικά. Παράλληλα, διαπιστώνει κανείς μια προτίμηση σε εγχώρια προϊόντα, τα οποία δεν είναι βιολογικά, από τα οργανικά εισαγόμενα, ενώ είναι πολύ περιορισμένος και ο αριθμός των καταναλωτών που προτιμούν τα οικολογικά είδη οικιακής χρήσης εξαιτίας του υψηλού τους κόστους. Πρόσφατα μάλιστα καταγράφηκε πτώση της κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων που άγγιζε και το 40% σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία δημοσκόπησης που διενεργήθηκε από την Harris και δημοσιεύεται στο περιοδικό ΤΙΜΕ με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας της Γης, το ποσοστό των Αμερικανών που ενδιαφέρονται για το μέλλον του πλανήτη από 43% που ήταν το 2009 έχει συρρικνωθεί στο 34%, ενώ είναι πλέον σαφώς μικρότερο το ποσοστό των ανθρώπων που δηλώνουν ότι προτιμούν την ανακύκλωση των προϊόντων από την αγορά καινούργιων, ότι καταβάλλουν συνειδητή προσπάθεια για τον περιορισμό της σπατάλης του νερού κι εκείνων που προτιμούν τα οργανικά από τα συμβατικά προϊόντα για τη διατροφή τους.

Εκείνο που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι οι πράσινες πρακτικές, οι οποίες εξοικονομούν ταυτόχρονα χρήματα στην τσέπη του καταναλωτή, όπως ο περιορισμός στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος εξακολουθούν να είναι δημοφιλείς, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το ενδιαφέρον για το περιβάλλον δεν φθάνει από μόνο του για την υιοθέτηση ενός άλλου τρόπου ζωής, αν δεν συνοδεύεται από τη μείωση του οικονομικού κόστους.

Μπορεί η οικονομική κρίση να έχει συμβάλει θετικά σε κάποιους τομείς, όπως ο περιορισμός των μετακινήσεων, και της υπερκατανάλωσης, όμως οι προσδοκίες για μια μαζικότερη στροφή προς την κατανάλωση προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον που δεν συνοδεύονται από κάποιο οικονομικό όφελος για τον καταναλωτή είναι πλέον πολύ περιορισμένες, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει απαραίτητα στροφή προς τα πίσω. Ισως η προσπάθεια να πρέπει τώρα να εστιαστεί στη μείωση του κόστους των προϊόντων αυτών, ώστε να πάψουν να αποτελούν είδος πολυτελείας για τον μέσο καταναλωτή. Το ερώτημα είναι, αν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από την πλευρά των εταιρειών ή μήπως η τάση των τελευταίων ετών ήταν απλώς μια μόδα που πέρασε;

 

Πηγή:http://www.kathimerini.gr