Επικαιρότητα

Αυτό είναι το σχέδιο για την πρώτη πίστα Formula 1 στην Ελλάδα

Αυτό είναι το σχέδιο για την πρώτη πίστα Formula 1 στην Ελλάδα Mπορεί να γίνει πίστα Formula 1 στην Ελλάδα; Μια δήλωση του Προέδρου της FOM, Bernard Charles Ecclestone, για τη δημιουργία πίστας αγώνων στην περιοχή της Δραπετσώνας και συγκεκριμένα, στην περιοχή των λιπασμάτων, άνοιξε ξανά ένα ιδιαίτερα δημοφιλές θέμα για τους οπαδούς της ταχύτητας και όχι μόνο.

Αν και μέχρι στιγμής δεν έχει εξασφαλιστεί η συμμετοχή κάποιου επενδυτή και το θέμα μπαίνει και βγαίνει στο συρτάρι ανάλογα με τις δηλώσεις, αυτό δεν ισχύει για τον δημιουργό αυτού του σημαντικού πρότζεκτ, που δεν είναι άλλος από τον Αρχιτέκτονα – Project Manager της DielpisFormula1, Αθανάσιο Παπαθεοδώρου.

Να πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η DielpisFormula1 είναι ο εμπνευστής και συντάκτης της πρότασης για αγώνες F1 στην Ελλάδα και είναι ο κύριος των δικαιωμάτων πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας. Ωστόσο τον Απρίλιο του 2014 συστάθηκε η Ε.Ε.Ε.Α.Α.Α.F1 (Ελληνική Εκτελεστική Επιτροπή Ανάληψης Αγώνων Αυτοκινήτου F1) με τα εξής μέλη: Βαλυράκης Σήφης (Πρόεδρος), Τζανής Λουκάς, Δεσποτόπουλος Βασίλης, Αποστολόπουλος Βασίλης, Γιαννακόπουλος Δημήτρης, Ματτάλας Θεόδωρος, Ποταμιάνος Ανδρέας, Νικολάου Λάκης, Βουκίδης Θεόδωρος, Λυμπεράκης Γιώργος.

Τέλος τον Απρίλιο του 2014 συστάθηκε επίσης και το σωματείο Φ.ΥΠ.Α.Α.F1 (Φίλοι και Υποστηρικτές Αγώνων Αυτοκινήτου F1), με σκοπό οι φίλοι του μηχανοκίνητου αθλητισμού να ενώσουν τη δύναμή τους για καλύτερη προβολή και ενημέρωση της Ελληνικής Υποψηφιότητας.

Η πρώτη παρουσίαση

Σε εκδήλωση που έγινε στις 14 Ιουλίου 2011, σε καράβι των Μινωικών γραμμών, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επίσημη παρουσίαση της Ελληνικής Υποψηφιότητας για αγώνες F1 στο λιμάνι του Πειραιά, με ονομασία DielpisFormula1, από τον πρώην Δήμαρχο Κερατσινίου – Δραπετσώνας κ. Λουκά Τζανή, τον πρόεδρο της ΕΛΠΑ κ. Βασίλη Δεσποτόπουλο και τον αρχιτέκτονα κ. Θανάση Παπαθεοδώρου.

Η βασική ιδέα της πρότασης αφορά σε ιδιωτική επένδυση με συνολικό κόστος κατασκευής 800.000.000 ευρώ, η οποία θα περιλαμβάνει την ευρύτερη ανάπλαση της περιοχής της Δραπετσώνας, επιφάνειας περίπου 700 στρεμμάτων, ώστε να γεννηθεί ένα παγκόσμιο κέντρο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, Πολιτισμού και Ανάπτυξης.

Τη μελέτη βιωσιμότητας του έργου έχει αναλάβει και ολοκληρώσει η Deloitte.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει να δούμε την εξέλιξη αυτής της ιστορίας και τι τροπή έχει πάρει. Ποιοι εμπλέκονται; Που κωλυσιεργεί η διαδικασία για την απόφαση της υλοποίησης ή όχι του έργου. Ποιοι είναι οι ένθερμοι υποστηρικτές του πρότζεκτ και ποιοι όχι. Τι οφέλη θα αποφέρει ένα έργο τέτοιου βεληνεκούς στην ελληνική οικονομία.

Η πρώτη επαφή για το θέμα της Formula 1 έγινε με τον πρώην Δήμαρχο Κερατσινίου – Δραπετσώνας Λουκά Τζανή. Πραγματοποιήθηκε μια συνέντευξη στα πλαίσια της οποίας ο κ. Τζανής μίλησε για τη σημασία του πρότζεκτ, όχι μόνο για τους κατοίκους της Δραπετσώνας αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα. Ανέσυρε από το συρτάρι του επιστολές επί επιστολών, έγγραφα ένθερμης συμπαράστασης από Υπουργούς αλλά και από τον Πρωθυπουργό, αλλά έχει διαπιστώσει, προ πολλού, με λύπη πως όλα αυτά δεν αρκούν για την δημιουργίας της πίστας.

Προσπαθώντας να πληροφορηθούμε τι ακριβώς συμβαίνει με την υπόθεση αυτή επισκεφτήκαμε την εταιρεία DielpisFormula1 και τον γεννήτορα της ιδέας. Η συνέντευξη έγινε σε ένα ιδιαίτερα φιλικό κλίμα και ο κ. Θανάσης Παπαθεοδώρου έκανε μία εκτενή ανάλυση των τελευταίων πέντε ετών, που εργάζεται πάνω σε αυτό το πρότζεκτ, ενώ μίλησε για πρώτη φορά για όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το παζλ αυτής της ιστορίας.

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία πίστας Formula1;

Η ιδέα προέκυψε διότι έχω την τρέλα από τα παιδικά μου χρόνια να παρακολουθώ αγώνες μέσω της τηλεόρασης και μετά τα 18 μου χρόνια από κοντά. Δε χάνω αγώνα. Όταν έχει αγώνες Formula1 δεν κάνω κάτι άλλο, δεν έχω ζωή, δε βγαίνω και ούτε πάω όταν με καλούν κάπου αν δεν υπάρχει τηλεόραση. Ακόμα και οι φίλοι μου το γνωρίζουν, αν πρόκειται να κάνουμε κάτι στην περίοδο που γίνονται αγώνες, το θέμα μας είναι η Formula1.

Ποιος ανέθεσε τη μελέτη του έργου;

Ξεκίνησα μόνος και έψαχνα μία περιοχή στο λεκανοπέδιο από το 2000. Πέρασα από πολλά μέρη και έκανα την έρευνά μου. Κατέληξα λοιπόν, πριν από πέντε χρόνια, πως το ιδανικότερο μέρος για να γίνει ένα τέτοιο event είναι η Δραπετσώνα. Πρέπει να κάνεις μια δελεαστική πρόταση. Κατέληξα στο ότι αυτή η πρόταση, έτσι όπως την είχαμε διαμορφώσει και που εν τέλει καταθέσαμε είναι η καλύτερη δυνατή παγκοσμίως. Όταν την καταθέσαμε, έτσι την αντιμετώπισαν και άρχισε να προχωράει.

Για ποιο λόγο πιστεύετε πως η περιοχή της Δραπετσώνας είναι ιδανική περιοχή;

Είναι η ιδανικότερη, πιθανότατα και της Μεσογείου όχι μόνο της Ελλάδας. Αποτελεί πύλη εισόδου τουρισμού και κρουαζιέρας για την χώρα. Η κρουαζιέρα έχει 2,5 εκατ. τουρίστες υψηλών εισοδημάτων κάθε χρόνο και το λιμάνι του Πειραιά υποδέχεται 21 εκατ. επιβάτες. Άρα λοιπόν μιλάμε για 23 εκατ. ανθρώπων που περνούν έξω από τα λιπάσματα. Η άσχημη εικόνα των λιπασμάτων δεν έχει τίποτα θετικό να προσφέρει στην Ελλάδα και στους επισκέπτες της. Αποτελεί μόνο δυσφήμιση την ώρα που κάποιος ξεκινά τις διακοπές του με προορισμό κάποιο νησί. Είναι ένα χώρος που χρειάζεται ανάπλαση, που είναι ανεκμετάλλευτος και που ο κόσμος του μαστίζεται από την ανεργία. Υπάρχουν αρκετοί εξειδικευμένοι τεχνίτες από Ναυπηγεία, λιμενεργάτες, όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα μπορούσαν να συμμετέχουν στην ανοικοδόμηση του έργου. Συμφώνα με αυτά τα στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη και το φυσικό κάλλος της βιομηχανικής ζώνης, θεώρησα πως είναι η ιδανικότερη περιοχή.

Έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαιτούμενες μελέτες και αυτό που περιμένετε είναι το «οκ» για να ξεκινήσετε;

Έχουν σχεδιαστεί όλα τα σχέδια που απαιτούνται καθώς επίσης και η οικονομικοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας από την εταιρεία Deloite, η οποία περιγράφει την απόσβεση του έργου, πως και πότε θα γίνει. Δηλαδή:

• Το συνολικό κόστος κατασκευής ανέρχεται στα 800.000.000 ευρώ,

• το 25% από το συνολικό ποσό θα καλυφθεί από κονδύλια ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο από ίδια κεφάλαια και δανεισμό,

• η απορροφητικότητα του έργου είναι 20% για το πρώτο έτος, 35% για το δεύτερο και 45% για το τρίτο,

• κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα απασχοληθούν 8.500 εργαζόμενοι εντός του εργοταξίου και πληθώρα άλλων στους χώρους παρασκευής των υλικών που θα απαιτούνται για την παραγωγή τους,

• για τη συνολική λειτουργία του έργου θα απασχολούνται 4.640 άτομα ενώ κατά τη χρονική περίοδο των αγώνων και για 45 ημέρες συνολικά θα απασχολούνται επί πλέον τουλάχιστον 2.500 άτομα,

• η περίοδος αποπληρωμής του έργου με πολύ μετριοπαθείς παραμέτρους έχει υπολογισθεί στα 9 έτη, τα οποία για το ύψος της επένδυσης χαρακτηρίζεται άκρως δελεαστικό.

Τα έχουμε καταθέσει στη FIA και στη FOM που από την πλευρά τους είναι σύμφωνοι και απλώς μας περιμένουν.

Που έχει “κολλήσει” το έργο για να ξεκινήσουν οι εργασίες και γιατί;

Ο Πρωθυπουργός, στις 9/4/2014 έστειλε την πρώτη επίσημη επιστολή, στον τότε Δήμαρχο Κερατσινίου – Δραπετσώνας Λουκά Τζανή, με την οποία δίνει το πράσινο φως για την υλοποίηση του έργου. Είχαμε την συμπαράστασή του κ. Σαμαρά αλλά όχι εγγράφως και η επιστολή βοήθησε στην επικοινωνία μας με τους υποψήφιους επενδυτές. Ο Πρωθυπουργός έδωσε την εντολή να γίνει το έργο, να βρεθεί ο τρόπος αλλά έχει «κολλήσει» σε κάποιους Υπουργούς. Δεν υπάρχει συντονισμός και ίσως να υπάρχουν ένας ή δύο Υπουργοί που μπορεί να είναι αρνητικοί. Πάντως, υπάρχει η εντολή του Πρωθυπουργού να προχωρήσουν αυτό το έργο.

Το πρόβλημα αυτό υπήρχε και πριν από τον τελευταίο ανασχηματισμό της κυβέρνησης;

Ναι, υπήρχε από πριν αυτό το πρόβλημα. Όλα τα Υπουργεία λένε ανοικτά ότι το στηρίζουν αλλά δεν το δείχνουν εμπράκτως. Δεν βοηθούν.

Όταν λέτε «βοήθεια» τι εννοείτε;

Πρέπει να φτιαχτεί ένα ειδικό νομοθετικό πλαίσιο γι’ αυτό το έργο, ότι δηλαδή μπορούν να γίνουν οι αγώνες Formula1, ώστε να δείξει στον επενδυτή την πρόθεση του κράτους. Όχι τι προβλέπει ο νόμος, γιατί αν το πάμε έτσι δε θα γίνει ποτέ. Χρειάζονται ειδικές διατάξεις τις οποίες κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν την διάθεση να τις κάνουν. Για να έρθει ο επενδυτής πρέπει να τον στηρίξουν κάποια Υπουργεία που είτε δεν είναι σε θέση, είτε δεν μπορούν, είτε δεν γνωρίζον τι σημαίνει Formula1.

Ποια υπουργεία πρέπει να δώσουν έγκριση για να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου;

Τα συναρμόδια Υπουργεία, σε πρώτο χρόνο, είναι τα εξής: Υπ. Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υπ. Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υπ. Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Υπ. Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υπ. Τουρισμού, Υπ. Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Σε περίπτωση που εγκριθεί σε τι βάθος χρόνου θα υλοποιηθεί;

Χρειάζονται τρία χρόνια από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα έργα.

Στην έκταση που έχει υπολογιστεί για να γίνουν όλες οι εγκαταστάσεις της Formula1 υπάρχουν ιδιωτικές εκτάσεις γης. Υπάρχει η σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών τους;

Οι εκτάσεις αυτές είναι ιδιωτών και χωρίς αξιοποίηση από το 1999. Όλη την παράκτια γραμμή δεν μπορούν να τη χαρούν οι κάτοικοι. Ιδιωτική γη έχουν οι ΕΤΕ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ (ΕΛ.ΠΕ), LAFARGE ΟΜΙΛΟΣ ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ, AEGEAN, OΛΠ και ένα μικρό μέρος έχει ο Δήμος. Συνεπώς, μιλάμε για τρεις ιδιοκτήτες – κράτος: ΕΤΕ, ΟΛΠ και Δήμος όπως και μικρές ιδιοκτησίες των άλλων δύο, οι οποίοι είχαν μια συνάντηση όλοι μαζί και είχαν συμφωνήσει πως πρέπει να γίνει ανάπλαση όλης της περιοχής. Είχαν γίνει κάποιες προμελέτες στην περιοχή που τελικά δεν απέδωσαν κι έτσι μου έδωσαν το δικαίωμα να προσπαθήσω κι εγώ. Ο πρώην Δήμαρχος, κ. Λουκάς Τζανής, έχει μιλήσει με όλους τους ιδιοκτήτες οι οποίοι είναι σύμφωνοι να πουλήσουν το κομμάτι γης που τους ανήκει, εμείς θέλουμε να τα αγοράσουμε. Ο επενδυτής που θα βρεθεί γνωρίζει πως πρέπει να αγοράσει όλη αυτήν την έκταση. Αν κάποιος ιδιοκτήτης επιθυμεί να συμμετέχει σε αυτήν την επένδυση, μπορεί να συμμετέχει.

Τι ρόλο παίζει η ΕΛΠΑ (Ελληνική Λέσχη Αυτοκινήτου & Περιηγήσεων) στο έργο για τη Formula1;

Η ΕΛΠΑ έπαιξε καθοριστικό ρόλο κι αν όχι η ΕΛΠΑ, ο κ. Δεσποτόπουλος που είναι μέλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αγώνων Αυτοκινήτου. Είναι στο 25μελές συμβούλιο, όπου εκεί παίρνει αποφάσεις ο Bernie Ecclestone, εκεί λαμβάνονται αποφάσεις κάθε χρόνο για το τι θα γίνει με τους αγώνες σε όλο τον κόσμο. Η θέση του κ. Δεσποτόπουλου μας έδωσε τη δυνατότητα να μπορέσουμε να δείξουμε το έργο μας, το οποίο από την αρχή τόσο ο Bernie Ecclestone όσο και ο Jean Todt το αγκάλιασαν.

 

Πηγή:http://www.fortunegreece.com