Επικαιρότητα

Εξυπνα Φορτηγά Χωρίς... Στάσεις στη Θεσσαλονίκη

Εξυπνα Φορτηγά Χωρίς... Στάσεις στη Θεσσαλονίκη Μη «στήνετε» τα φορτηγά, κοστίζει σε ρύπανση και χρήμα! Για συνέπεια στα ραντεβού με τις νταλίκες, μπορεί να αξιοποιηθούν έξυπνα συστήματα προηγμένης τεχνολογίας, έτσι ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής των φορτηγών με αναμμένες τις μηχανές και τις εξατμίσεις να ξερνούν καυσαέρια. Τη δυνατότητα αυτή έρχεται να ερευνήσει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CO-GISTICS, το οποίο παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη την περασμένη Δευτέρα. Η Θεσσαλονίκη είναι μία από τις επτά πόλεις (μαζί με τις Φρανκφούρτη, Τεργέστη, Βίγκο, Μπορντό, Μπιλμπάο, Αράντ), όπου 325 οχήματα από τον πανευρωπαϊκό οργανισμό ευφυών συστημάτων μεταφορών ERTICO-ITS Europe θα εξοπλιστούν και θα δοκιμαστούν σε πιο αποδοτικές εμπορευματικές μεταφορές.

«Υπάρχει δυνατότητα μείωσης των καθυστερήσεων κατά 15% - 17%, των στάσεων των φορτηγών επίσης σε διψήφιο ποσοστό και της κατανάλωσης καυσίμων κατά 30%» σημείωσε ο συντονιστής του CO-GISTICS κ. Πιερπάολο Τόνα.

Στη Θεσσαλονίκη θα χρησιμοποιηθούν 10 έξυπνα φορτηγά, εφοδιασμένα με τα κατάλληλα συστήματα. Το πρώτο πεδίο πιλοτικής εφαρμογής αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας στις μετακινήσεις μέσω συνεργατικών συστημάτων σηματοδότησης. Τα συγκεκριμένα φορτηγά θα εξοπλιστούν με τεχνολογία που επιτρέπει να λαμβάνουν πληροφορία από οκτώ σηματοδότες που βρίσκονται στη διαδρομή προς το λιμάνι της πόλης. Με βάση την πληροφορία από τους έξυπνους σηματοδότες θα μπορούν να ρυθμίζουν την ταχύτητα κίνησής τους, ώστε να πετυχαίνουν τα φανάρια πράσινα και να μη σταματούν. Ενα δεύτερο πεδίο αφορά την υποστήριξη περιβαλλοντικά φιλικής οδήγησης eco-drive για οδηγούς βαρέων οχημάτων, μέσω συσκευών που θα τους καθοδηγούν σε πιο αποδοτικές επιλογές. Η τρίτη πλευρά αφορά την εκτίμηση και παρακολούθηση του αποτυπώματος CO2 στις εμπορευματικές μεταφορές σε αστικές και περιαστικές περιοχές, έτσι ώστε να μπορούν να ληφθούν κατάλληλες αποφάσεις.

Αισθητήρες στο φορτίο

Σε μια επόμενη φάση, εκτός από «έξυπνα οχήματα» θα εμφανιστούν και «έξυπνα φορτία». Συγκεκριμένα, θα τοποθετηθούν αισθητήρες στα εμπορεύματα, έτσι ώστε να παρακολουθείται η διαδρομή τους από τον χώρο παραγωγής μέχρι το σημείο αποστολής, διαμέσου τρένου, πλοίου, νταλίκας ή άλλου μέσου. «Η χρήση τέτοιων τεχνολογιών αναμένεται να γενικευτεί στην επόμενη δεκαετία και είναι σημαντικό ότι η Θεσσαλονίκη είναι από τις πρώτες ευρωπαϊκές πόλεις που θα εφαρμόσει πιλοτικά τέτοιες τεχνολογίες» τόνισε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (το οποίο συμμετέχει στο πρόγραμμα), καθηγητής Γεώργιος Γιαννόπουλος. Στη Θεσσαλονίκη θα υπάρξει συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος της πόλης και ιδιωτικές εταιρείες μεταφορών.

Σε άλλες πόλεις που συμμετέχουν στο CO-GISTICS θα ερευνηθεί η τριπλή συνεργασία για μια αποδοτική μεταφορά εμπορευμάτων, μεταξύ σιδηροδρόμου, φορτηγών και πλοίων. Συνολικά επιχειρείται η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και της ρύπανσης από τις οδικές μεταφορές, ειδικά εμπορευμάτων, που έχουν αποδειχθεί οι πιο ανθεκτικές πηγές ρύπανσης. Μόνο που εκτός από έξυπνα συστήματα, χρειάζονται πρωτίστως έξυπνοι άνθρωποι, που συνειδητοποιούν την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 15/02/2014)