Επικαιρότητα

Πωλήθηκαν Περισσότερα Ποδήλατα Από Ι.Χ.

Πωλήθηκαν Περισσότερα Ποδήλατα Από Ι.Χ. Η Ευρώπη κινείται ολοένα και περισσότερο σε δύο τροχούς, καθώς τα στοιχεία του 2012, που πρόσφατα ανακοινώθηκαν, δείχνουν ότι οι πωλήσεις ποδηλάτων ξεπέρασαν εκείνες των Ι.Χ. αυτοκινήτων! Η στροφή προς το ποδήλατο αποτελεί οπωσδήποτε μια διέξοδο στην εποχή της κρίσης, αλλά και ταυτόχρονα μια αναζήτηση για πιο ανθρώπινες και βιώσιμες μετακινήσεις στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις. Οι λόγοι είναι δηλαδή και οικονομικοί, αλλά και περιβαλλοντικοί. Δεν είναι μόνο επειδή μας έχουν κάνει τη ζωή ποδήλατο, αλλά κι επειδή ολοένα και περισσότεροι αναζητούν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής.

Η υπεροχή του ποδηλάτου είναι σχεδόν καθολική, καθώς στις 25 από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης οι πωλήσεις τους ήταν περισσότερες από εκείνες των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Μόνο στο Βέλγιο και το Λουξεμβούργο τα ποδήλατα που κυκλοφόρησαν το 2012 ήταν λιγότερα από τα αυτοκίνητα. Πρόκειται για στοιχεία που προκύπτουν από τις ετήσιες εκθέσεις της ένωσης των εταιρειών παραγωγής ποδηλάτων στην Ευρώπη Coliped και της αντίστοιχης ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA.

Το 2012 πωλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ενωση 19,7 εκατομμύρια ποδήλατα έναντι 12 εκατομμυρίων αυτοκινήτων (δεν υπήρχαν στοιχεία για τη Μάλτα). Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις ποδηλάτων παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, παρουσιάζοντας βέβαια πτώση σε σχέση με το υψηλό σημείο του 2007 (21.344.000 ποδήλατα), αλλά σημαντικά αυξημένες σε σχέση με το 2001 (17.745.000). Δείχνουν όλα αυτά ότι, ακόμα και μέσα στο έδαφος της κρίσης, το ποδήλατο παραμένει μια ισχυρή επιλογή μέσου μετακίνησης.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η ισχυρή παρουσία του ποδηλάτου στη Νότια Ευρώπη, αν και σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην οξύτατη οικονομική κρίση και τη φτώχεια που πλήττουν τις κοινωνίες αυτές. Στην Ιταλία πωλήθηκαν το 2012 1,6 εκατ. ποδήλατα, έναντι 1,4 εκατ. αυτοκινήτων, ενώ στην Ισπανία 780.000 έναντι 700.000 αντίστοιχα. Στη Μαδρίτη, οι μετακινήσεις με ποδήλατο καλύπτουν πλέον το 30% των καθημερινών μεταφορών, από 17% πριν από μερικά χρόνια. Πολύ μεγάλη ήταν η υπεροχή του ποδηλάτου στην Πορτογαλία, με 350.000 πωλήσεις έναντι περίπου 95.000 αυτοκίνητων. Μεγάλη διαφορά υπέρ των δύο τροχών και στην Ελλάδα, καθώς το 2012 πωλήθηκαν 320.000 ποδήλατα και μόλις 55.000 αυτοκίνητα. Ειδικά σε Ελλάδα και Ιταλία υπήρξε καθίζηση των πωλήσεων αυτοκινήτων. Στη χώρα μας η αγορά Ι.Χ. έχασε 40% μέσα σε μία χρονιά, ενώ στην Ιταλία ο αριθμός των πωλήσεων έπεσε στα επίπεδα του 1964, όταν το αυτοκίνητο ήταν είδος πολυτελείας!

Οι πρώτες δυνάμεις στις πωλήσεις ποδηλάτου είναι η Γερμανία με σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια κομμάτια (3.966.000), η Βρετανία (3.600.000), η Γαλλία (2.835.000), η Ιταλία (1.606.000) και η Ολλανδία (1.035.000), ενώ από κοντά ακολουθεί και η Πολωνία (992.000).

Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία παραγωγής ποδηλάτων. Ιταλία, Πολωνία, Βουλγαρία, Ρουμανία είναι ορισμένες από τις χώρες που η εγχώρια παραγωγή τους υπερκαλύπτει τις εσωτερικές ανάγκες και δίνει περιθώρια εξαγωγών. Η Ελλάδα είναι μακριά απ’ αυτό τον στόχο, καθώς το 2012 κατασκευάστηκαν 130.000 ποδήλατα, ενώ στην αγορά πωλήθηκαν 320.000. Η διαφορά προφανώς καλύφθηκε με εισαγωγές.

Μεγάλη ποικιλία έχει η μέση τιμή πώλησης των ποδηλάτων, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία της Coliped κυμαίνεται από 724 ευρώ στην Ολλανδία και 513 στη Γερμανία έως 83 ευρώ στη Βουλγαρία και 100 ευρώ στις χώρες της Βαλτικής. Στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 125 ευρώ.

Ανάπτυξη παρουσιάζουν επίσης οι πωλήσεις των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοηθούμενη κίνηση. Πρόκειται για ποδήλατα που φέρουν μπαταρία, η οποία μπορεί να παρέχει ενισχυτικά ηλεκτροκίνηση (για ανηφόρες, μεγάλες αποστάσεις κ.λπ.). Το 2012 πωλήθηκαν 854.000 τέτοια ποδήλατα, έναντι 422.000 το 2009. Τη μερίδα του λέοντος είχαν η Γερμανία και η Ολλανδία (380.000 και 175.000 αντίστοιχα).

Αύξηση και στις ΗΠΑ

Ενδεικτικό πάντως της τάσης ενίσχυσης της χρήσης του ποδηλάτου για τις καθημερινές μετακινήσεις είναι τα στοιχεία που έρχονται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα των ΗΠΑ, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα του PIRG Education Fund, από το 2000 μέχρι το 2011, υπήρξε αύξηση κατά 85% της χρήσης ποδηλάτου για τη μετακίνηση από και προς την εργασία. Μάλιστα, όπως σημειώνουν οι ερευνητές, η αυξημένη χρήση ποδηλάτου δεν οφείλεται μόνο στην οικονομική ύφεση, αλλά και σε επιλογή.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 21/12/2013)