Επικαιρότητα

Tαινίες με πρωταγωνιστή το περιβάλλον

Tαινίες με πρωταγωνιστή  το περιβάλλον Η τάση της οικολογικής προσέγγισης που είχε περάσει και στον κινηματογράφο για μερικά χρόνια, φαίνεται να μην είναι πια τόσο ισχυρή. Τουλάχιστον όχι τόσο, ώστε να βγαίνουν στις αίθουσες παραγωγές ντοκιμαντέρ που να απευθύνονται και στο ευρύτερο κοινό, όπως ο «Μικρόκοσμος», το «Ταξίδι του αυτοκράτορα» και το «Earth». Οι δημιουργοί έχουν στραφεί προς τα κοινωνικά θέματα και τα δραματικά ντοκιμαντέρ. Υπάρχει ωστόσο ακόμη μια αφοσιωμένη ομάδα από ντοκιμαντερίστες και σκηνοθέτες μυθοπλασίας, που επιμένουν να κάνουν ταινίες για τη Φύση, τη Γη και τις επιπτώσεις από την ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον.

Στο φεστιβάλ του Σάντανς που πραγματοποιείται στο Παρκ Σίτι της Γιούτα , η ομάδα προγραμματιστών της διοργάνωσης που λειτουργεί με την επίβλεψη του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, έχει συγκεντρώσει έναν αριθμό ταινιών, όπου εκτός από τους ανθρώπους πρωταγωνιστεί και το περιβάλλον. Στο αμερικανικό διαγωνιστικό πρόγραμμα συμμετέχει το «Beasts of the southern wild» του Μπεν Ζέιτλιν, με ηρωίδα ένα εξάχρονο κορίτσι, τη Χασπάπι. Ζει με τον πατέρα της σε μια κοινότητα και στόχος του πατέρα της είναι να την προετοιμάσει με σκληρό τρόπο για την εποχή που εκείνος δεν θα είναι κοντά της να την προστατεύει. Οταν ο πατέρας αρρωστήσει, η φύση γύρω τους δείχνει να τρελαίνεται. Η θερμοκρασία ανεβαίνει, οι πάγοι λιώνουν και από τους λιωμένους παγετώνες βγαίνουν προϊστορικά τέρατα θαμμένα για αιώνες.

Με τους παγετώνες, αλλά σε ρεαλιστικό επίπεδο, ασχολείται το ντοκιμαντέρ «Chasing Ice» του Τζεφ Ορλόφσκι. Κεντρικός του χαρακτήρας, ο φωτογράφος του National Geographic Τζέιμς Μπάλογκ, ο οποίος άρχισε ένα μεγάλο φωτογραφικό πρότζεκτ όταν αναρωτήθηκε πώς μπορεί να αποτυπώσει με τον φακό την κλιματική αλλαγή. Κατέληξε στον πάγο.

Σε διαφορετικό κλίμα κινείται το «The Atomic States of America» των Ντον Αργκοτ και Σίνα Μ. Τζόις, που αναφέρεται στην ανθρώπινη εμμονή για ανάπτυξη της πυρηνικής ενέργειας, παρά τις δραματικές επιπτώσεις και τους κινδύνους. Το ντοκιμαντέρ των δύο δημιουργών βασίζεται στο βιβλίο της Κέλι Μακ Μάστερ για τις συνέπειες του πυρηνικού εργοστασίου στην υγεία των κατοίκων στην κοινότητα του Λονγκ Αϊλαντ που μεγάλωσε η συγγραφέας. Ομως, παρά την επιβάρυνση της υγείας τους, κάτι που παρατηρείται και σε άλλες αντίστοιχες κοινότητες, η Αμερική κινείται προς την πυρηνική αναγέννηση εξαιτίας των αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων.

Την προσπάθεια των ανθρώπων να αντισταθούν στην καταστροφή καταγράφει το «A Fierce Green Fire» του Μαρκ Κίτσελ, που βασίζεται στο βιβλίο του δημοσιογράφου των New York Times Φίλιπ Σέιμπκοφ. Η ταινία παρακολουθεί την εξέλιξη του περιβαλλοντικού κινήματος από τη στιγμή που κάποιοι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι τα πάντα στη Γη είναι συνδεδεμένα και αλληλοεξαρτώμενα. Η ταινία εστιάζει στον πυρήνα της πολιτικής του οικολογικού κινήματος: να σώσει τον πλανήτη από τον μεγαλύτερο εχθρό του, το ανθρώπινο είδος.

Το φεστιβάλ του Σάντανς δεν έχει μόνο ταινίες. Στις παράλληλες εκδηλώσεις του βρίσκεται το «Himalaya Song», μια περφόρμανς που συνδυάζεται με προβολή φωτογραφιών και εικόνων από τα Ιμαλάια, τις διαφορετικές κοινότητες που ζουν εκεί και τις μεγάλες περιβαλλοντικές αλλαγές που συμβαίνουν εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και της ανθρώπινης παρέμβασης. Σε μια συζήτηση, τέλος, που πραγματοποιήθηκε στο Egyptian Theatre του Παρκ Σίτι με τη συμμετοχή και του ίδιου του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, εξετάστηκε η «Δύναμη της ιστορίας». Θέμα της συζήτησης κινηματογραφιστών και κοινού ήταν το πώς τα ντοκιμαντέρ μέσα από το κύμα ανάπτυξης του ανεξάρτητου κινηματογράφου, έγιναν πιο δημοφιλή, έφτασαν σε περισσότερους θεατές και προώθησαν ιδέες και ζητήματα, όπως και το πρόβλημα του περιβάλλοντος.

 

Πηγή:http://www.kathimerini.gr