Επικαιρότητα

Δεν φαίνεται να υπάρχει ρύπανση στην Καλντέρα

Δεν φαίνεται να υπάρχει ρύπανση στην Καλντέρα H ακροαματική διαδικασία για το για το ναυάγιο του Sea Diamond αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του Ιουλίου, με τις απολογίες των 13 κατηγορουμένων.

Αυτή την εβδομάδα, το δικαστήριο ασχολήθηκε με αναγνώσεις εγγράφων σχετικά με την υπόθεση του ναυαγίου, ενώ οι συνήγοροι του Δημοσίου αμφισβήτησαν τις μελέτες του ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών), που -σύμφωνα με τα προεδρικά διατάγματα 55/98 και 11/2002- έχει οριστεί από το υπουργείο Ναυτιλίας για την παρακολούθηση της θαλάσσιας περιοχής του ναυαγίου. Τον τρόπο με τον οποίον εργάσθηκε το ΕΛΚΕΘΕ και τα αποτελέσματα των ερευνών στη συγκεκριμένη περιοχή, αμφισβήτησε στην κατάθεσή του και ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Ευάγγελος Γιδαράκος.

Οι συνήγοροι υπεράσπισης τόνισαν ότι το υπουργείο Ναυτιλίας, σύμφωνα με τον σχετικό νόμο, ορίζει χωρίς διαγωνισμό το ΕΛΚΕΘΕ ως τον αρμόδιο φορέα για την παρακολούθηση των βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων επιπτώσεων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου, ενώ κατατέθηκε σχετική βεβαίωση που δείχνει ότι το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών είναι πιστοποιημένο, σύμφωνα με τον νόμο.

Επίσης κατατέθηκε έγγραφο των ναυπηγείων και της κατασκευάστριας εταιρείας του Sea Diamond, που αναφέρει ότι στα υλικά του βυθισμένου πλοίου δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ αμίαντος, ενώ οι συνήγοροι υπεράσπισης υπέβαλαν δέσμη εγγράφων με όλη την αλληλογραφία από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, που υποχρεώνει την εταιρεία Core Marine, διαχειρίστρια εταιρεία του συγκεκριμένου πλοίου, να καταβάλει αμοιβή στο ΕΛΚΕΘΕ για τις δειγματοληψίες στη θαλάσσια περιοχή.

Για τη βιντεοσκόπηση του ναυαγίου από το ΕΛΚΕΘΕ, κατατέθηκε το σχέδιο της Σύμβασης που είχε τεθεί υπόψη του Λιμεναρχείου Θήρας, των υπουργείων Πολιτισμού και Εμπορικής Ναυτιλίας, και το οποίο περιλαμβάνει όλους τους όρους της πληρωμής και της αμοιβής του ΕΛΚΕΘΕ, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Σύμφωνα με το σχέδιο δόθηκε η έγκριση για τη βιντεοσκόπηση, η οποία επιχειρήθηκε με απαραίτητο όρο την παρουσία οργάνων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ανώτερου αξιωματικού του Λιμεναρχείου Θήρας και του εισαγγελέα Νάξου.

Σημαντικές για την υπόθεση του ναυαγίου ήταν οι καταθέσεις στο δικαστήριο του υπεύθυνου του προγράμματος του ΕΛΚΕΘΕ, χημικού ωκεανογράφου δρ Ιωάννη Χατζηανέστη, αλλά και του καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης Ευάγγελου Γιδαράκου.

Ο υπεύθυνος προγράμματος του ΕΛΚΕΘΕ τόνισε πως το πιθανότερο είναι ότι το ναυάγιο θα συνεχίσει -αν δεν παρέμβει κάτι βίαιο- να μην επιβαρύνει το περιβάλλον, όπως μέχρι σήμερα. Σημείωσε δε ότι από τα μέχρι τώρα στοιχεία δεν φαίνεται να υπάρχει ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας και ότι οι βιοκοινωνίες των θαλασσίων οργανισμών είναι υγιείς.

Για την έρευνα του καθηγητή Γιδαράκου, ο κ. Χατζηανέστης εξέφρασε την άποψη έχει πολλά λάθη σε τιμές, ενώ σε ερώτηση συνηγόρου της πολιτικής αγωγής, από πού και πώς μαζεύονται τα δείγματα για τις αναλύσεις, τόνισε ότι αυτό δεν έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς η θάλασσα είναι ενιαία. Ανέφερε, ωστόσο, ότι υπάρχουν τέσσερις σταθμοί γύρω από το φράγμα και άλλοι δέκα περιμετρικά στην ευρύτερη περιοχή της Καλντέρας και τόνισε ότι ο μόνιμος σταθμός βρίσκεται σε συγκεκριμένο σημείο, στα 150 μ. από το όριο του φράγματος.

Για το πώς μαζεύονται τα δείγματα για τις αναλύσεις, ο κ. Χατζηανέστης είπε ότι το ΕΛΚΕΘΕ βάζει μύδια σε ειδικά κλουβιά που ποντίζονται στη θάλασσα 2-3 μήνες και μετά γίνονται οι σχετικές μελέτες. Σχετικά με το πώς λαμβάνονται οι δειγματοληψίες για τα ιζήματα, είπε ότι υπάρχει ειδικό μηχάνημα που κατεβαίνει από το πλοίο, συλλέγει και ανεβαίνει αδιατάρακτο.

Σε ερώτηση συνηγόρου υπεράσπισης, ο οποίος ανέφερε ότι για την έκθεση του κ. Γιδαράκου όλα τα ιζήματα έχουν ληφθεί με δύτη, ο κ. Χατζηανέστης χαρακτήρισε λάθος τη συγκεκριμένη ενέργεια και είπε ότι λαμβάνοντας ένα μπουκαλάκι υλικό, 5-10 εκ. από τον πυθμένα, αυτό είναι ίζημα 100 έως 200 ετών.

Σε ερώτηση της προέδρου της έδρας αν θα υπάρχουν επιπτώσεις, μεσοπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες, στη θαλάσσια περιοχή από κάποια υλικά που υπάρχουν μέσα στο πλοίο, ο κ. Χατζηανέστης είπε ότι αυτό εξαρτάται από την ικανότητα της θάλασσας να απορροφά αυτές τις συγκεντρώσεις. «Εξαρτάται από το βάθος, η περιοχή είναι βαθιά, έχει μια κυκλοφορία, μια κινητικότητα», υποστήριξε ο υπεύθυνος του προγράμματος του ΕΛΚΕΘΕ.

Ο καθηγητής Ευάγγελος Γιδαράκος ανέφερε, στην κατάθεσή του, ότι είναι στο Πολυτεχνείο Κρήτης από το 2002 μέχρι σήμερα, με αντικείμενο τη Διαχείριση και Επεξεργασία Επικίνδυνων Τοξικών Αποβλήτων.

Όπως τόνισε, ασχολήθηκε από μόνος του με το ναυάγιο και ότι ήρθε σε επαφή με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αναφέροντας ποιες είναι οι επιπτώσεις πού μπορούν να προέλθουν από αυτό.

Σε ερώτηση της προέδρου αν ο ίδιος έθεσε κάποιες προϋποθέσεις και αν είχε κάποιες οικονομικές απαιτήσεις, ο κ. Γιδαράκος απάντησε ότι η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση είχε κάνει έναν διαγωνισμό για το θέμα του ναυαγίου, τον οποίο κέρδισε το Πολυτεχνείο Κρήτης και το πρόγραμμα θα κόστιζε περίπου 115.000 ευρώ, αλλά αυτός προσωπικά δεν πήρε ούτε ένα σέντ.

Υποστήριξε ότι η επιστημονική του ομάδα, μετά από δειγματοληψίες, εντόπισε σε δομικά υλικά του πλοίου μικρές ποσότητες βαρέων μετάλλων και προσέθεσε ότι σίγουρα έχει ξεκινήσει η διάβρωση των μεταλλικών μερών του -και θα συνεχισθεί, ενώ η συνακόλουθη αποδέσμευση πληθώρας μετάλλων στο περιβάλλον είναι μία διαδικασία που θα παραμείνει.

Ο κ. Γιδαράκος τόνισε επίσης ότι δεν μπορεί να λάβει υπόψη του τις αναλύσεις του ΕΛΚΕΘΕ, υποστηρίζοντας ότι δεν έχουν γίνει σύμφωνα με την απαιτούμενη νομοθεσία και ότι η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε δεν είναι συμβατή και απορρίπτεται από την ομάδα του.

Αμφισβήτησε δε την πιστοποίηση του ΕΛΚΕΘΕ και εξέφρασε την απορία του γιατί επί έξι χρόνια δίνονται οι μετρήσεις της θαλάσσιας περιοχής στο συγκεκριμένο ερευνητικό κέντρο, χωρίς να γίνεται σχετικός διαγωνισμός. Επικαλέστηκε, επίσης, πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες το μονωτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε για το κουφάρι του πλοίου αποτελείται από αμίαντο.

 

Πηγή:http://www.newsbeast.gr