Επικαιρότητα

Μόλις δύο αιολικά πάρκα, συνολικής ισχύος 45 MW, στην Ελλάδα το 2013

Μόλις δύο αιολικά πάρκα, συνολικής ισχύος 45 MW, στην Ελλάδα το 2013 Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας, προειδοποιώντας πως το 2013 θα είναι η χειρότερη χρονιά για την αιολική ενέργεια στην Ελλάδα, μετά το 2004, καλώντας την κυβέρνηση, τα πολιτικά κόμματα και το ελληνικό Κοινοβούλιο να επαναφέρουν σε τροχιά την πολιτική προώθησης της αιολικής ενέργειας που εξασφαλίζει παροχή φτηνής και εγχώριας καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας, στο διάστημα του πρώτου πενταμήνου 2013 συνδέθηκαν μόλις δύο αιολικά πάρκα στο δίκτυο, συνολικής ισχύος 45MW, ενώ με βάση τη στατιστική, τo σύνολο της αιολικής ισχύος που κατά τα τέλη Μαΐου 2013 βρισκόταν σε εμπορική ή δοκιμαστική λειτουργία ανέρχεται στα 1793,4 MW, εκ των οποίων τα 286,9 MW αφορά τα Μη Διασυνδεμένα Νησιά και 1506,5 MW στο Διασυνδεμένο Σύστημα. Σε επίπεδο περιφερειών η Στερεά Ελλάδα παραμένει στην κορυφή των αιολικών εγκαταστάσεων αφού φιλοξενεί 548 MW (30,6%) και ακολουθεί η Πελοπόννησος με 340,75 ΜW (19%) και η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη όπου βρίσκονται 240,6 MW (13,4%). Όσον αφορά τους επιχειρηματικούς ομίλους, στην πρώτη θέση φιγουράρει η EDF με 298,8 MW (16,7%), ακολουθεί η Iberdrola Rokas με 250,7 MW (14%), η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με 241,5 MW (13,5%), στην τέταρτη θέση η ENEL Green Power με 200,5 MW (11,2%) και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ με 162,9 MW (9,1%).

Όσον αφορά τους κατασκευαστές ανεμογεννητριών, η Vestas έχει προμηθεύσει το 49% της αιολικής ισχύος που είναι εγκατεστημένη στην Ελλάδα και ακολουθούν η Enercon με 22%, η Siemens με 11%, η Gamesa με 10% και η Nordex με 4%.

Σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, η επίδοση αυτή είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της τελευταίας διετίας. Η αιολική ενέργεια έχει υποστεί αδικαιολόγητα, εξαιρετικά αρνητικές αποφάσεις της πολιτείας που έχουν αναστείλει την επενδυτική δράση ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων (έκτακτη εισφορά επί του τζίρου, υποχρέωση εγγυοδοσίας, νέα φορολόγηση μέσω του τέλους διακατοχής αδειών, αποκλεισμός από το 2014 από το κίνητρο της επιδότησης κεφαλαίου του αναπτυξιακού νόμου).

Παρά την ουσιαστική επενδυτική άπνοια της περιόδου, όπως τονίζει η Ένωση, υπάρχουν σε εξέλιξη σημαντικές προσπάθειες που αναμένεται να ευοδωθούν χάρη και στη γενικότερη θετική εικόνα που διαμορφώνεται για την ελληνική οικονομία. Εν μέσω των ανωτέρω δυσμενέστατων εξελίξεων ο επιστημονικός κόσμος, οι επιχειρήσεις και τα στελέχη του κλάδου της Αιολικής Ενέργειας, σε συνεργασία με τους ξένους χρηματοδότες ή και συνέταιρούς τους, αγωνίζονται να σχεδιάσουν τη χρηματοδότηση και υλοποίηση ώριμων επενδύσεων αιολικής ενέργειας.

Η επιτυχής ολοκλήρωση αυτών των προσπαθειών και η ανακοίνωση χρηματοδότησης μεγάλων αιολικών επενδύσεων θα δημιουργήσει ένα θετικό momentum που θα έχει πολλαπλασιαστικά θετικά αποτελέσματα για την αγορά, που διψά για θετικές ειδήσεις.

Διατάξεις για την τιμολόγηση

Ταυτόχρονα, η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας ζητά να μην προωθηθούν οι διατάξεις για την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης της αιολικής ενέργειας που είχαν παρουσιαστεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής πριν από ενάμιση μήνα.

Όπως έχουν επισημάνει ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Ένωσης οι ανακοινωθείσεις ρυθμίσεις αποτελούν την «οριστική ταφόπλακα» της ανάπτυξης των ΑΠΕ στη χώρα, σηματοδοτώντας παράλληλα «τη στροφή της ελληνικής ενεργειακής πολιτικής σε ενεργειακά μαύρες επιλογές που εξαρτούν τη χώρα από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και αντιβαίνουν κάθε ευρωπαϊκή πολιτική και λογική». Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΛΕΤΑΕΝ ζητά:

•Να μην προωθηθεί η διάταξη που προβλέπει ότι η τιμή πώλησης θα προσδιορίζεται μετά την υλοποίηση της επένδυσης ούτε η πρόταση που περιορίζει τον χρόνο ισχύος της. Ένα τέτοιο σύστημα, σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, καθιστά αδύνατη τη χρηματοδότηση των επενδύσεων λόγω της αβεβαιότητας που εισάγει και δεν ισχύει σε καμία χώρα της Ευρώπης εκτός από την Βουλγαρία.

•Να μην καταργηθεί η ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής. Κάτι τέτοιο, όπως τονίστηκε, θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα επηρεάζοντας τις εν λειτουργία επενδύσεις, ενώ παράλληλα η πρόταση αυτή αγνοεί το γεγονός ότι οι αιολικές επενδύσεις έχουν σημαντικά κόστη κατά τη λειτουργία (περιλαμβανομένου φυσικά του κόστους δανείων και κεφαλαίου) που εξαρτώνται από τον πληθωρισμό.

•Να παραμείνει αρμοδιότητα της Βουλής ο καθορισμός της τιμής όπως ισχύει από το 1994. Μεταφορά της αρμοδιότητας στον υπουργό θα μειώσει, σύμφωνα με το Δ.Σ. της ένωσης, το επίπεδο επενδυτικής ασφάλειας.

•Όπως επισημάνθηκε από τα στελέχη της ένωσης, οι περιοριστικές νομοθετικές ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ δεν υπαγορεύονται ούτε από την τρόικα ούτε από το Μνημόνιο και δεν συνάδουν με την πολιτική ανάκαμψης που ακολουθεί η χώρα.

 

Πηγή:http://www.imerisia.gr