Επικαιρότητα

Ο προαστιακός περιόρισε τους ρύπους

Ο προαστιακός περιόρισε τους ρύπους Ψήφο εμπιστοσύνης από κατοίκους, επισκέπτες και φοιτητές έχει ήδη κερδίσει ο προαστιακός της Πάτρας. Ξεκίνησε να λειτουργεί τον Ιούλιο του 2010 και κατάφερε σε λιγότερο από έναν χρόνο να μεταφέρει συνολικά 1 εκατομμύριο επιβάτες. Τα νούμερα αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο το 2012, καθώς στο πρώτο πεντάμηνο ξεπέρασαν τους 90.000 επιβάτες τον μήνα και τους 3.000 την ημέρα.

Η διαδρομή με τον προαστιακό, η οποία γίνεται κατά μήκος 13 χιλιομέτρων δίπλα στην παραλία, συνδέει το κέντρο της πόλης με τα προάστιά της και μειώνει αισθητά τον χρόνο των αποστάσεων, που γίνεται σε μόλις 15 λεπτά, σε αντίθεση με το αυτοκίνητο, με το οποίο η ίδια απόσταση διανύεται σε τουλάχιστον 25 με 30 λεπτά. Θετικά είναι και τα αποτελέσματα από τη μείωση της κυκλοφορίας. Σύμφωνα με μετρήσεις, σε μηνιαία βάση κινούνται πλέον από και προς την Πάτρα 70.000 λιγότερα Ι.Χ.!

Η στροφή στο νέο είδος γρήγορης και φιλικής προς το περιβάλλον μετακίνησης αναβάθμισε τη ζωή των κατοίκων και συνέβαλε αισθητά και στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς η λειτουργία του προαστιακού παράγει 2.250 τόνους διοξειδίου του άνθρακα λιγότερους τον μήνα.

Το τρένο πραγματοποιεί ένα δρομολόγιο κάθε ώρα, διασχίζοντας τον αστικό ιστό της Πάτρας στον ανατολικό - δυτικό άξονα, ενώ το συνδεόμενο λεωφορείο εκτελεί σε ανταπόκριση το κυκλικό δρομολόγιο Καστελόκαμπος -Πανεπιστήμιο - Νοσοκομείο - Καστελόκαμπος.

Βέβαια, ακόμα και από αυτό το πολλά υποσχόμενο συνδυαστικό μέσο μεταφοράς δεν λείπουν τα φαινόμενα... ελληνικής παράνοιας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησε τον Φεβρουάριο του 2012 στην απόκτηση 5 αστικών λεωφορείων από την ΟΣΥ, με σκοπό να χρησιμοποιηθούν στον Προαστιακό Πατρών, αντί των λεωφορείων τουριστικού τύπου που εκτελούν σήμερα τις ανταποκρίσεις. Τα λεωφορεία, όμως, ακόμα δεν έχουν αδειοδοτηθεί από το υπουργείο Μεταφορών,Υποδομών και Δικτύων κι έτσι παραμένουν επί 8 μήνες στο Αμαξοστάσιο του Θριάσιου, με αποτέλεσμα οι 500 επιβάτες να αναζητούν καθημερινά μια θέση στο λεωφορείο, καθώς μετακινούνται αναγκαστικά με τα τουριστικά των 50 θέσεων.

Στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, πάντως, είναι η επέκταση του δικτύου, καθώς όλο και περισσότερες περιοχές διεκδικούν τη δημιουργία νέων στάσεων. Επί τάπητος έχει τεθεί η επέκταση προς τα ανατολικά, όπως το Ακταίο (ανάμεσα σε Ρίο και Αγιο Βασίλειο), με το πρόβλημα για την τελική απόφαση να εντοπίζεται στη χαμηλή πληθυσμιακή πυκνότητα της περιοχής και στην αύξηση του χρόνου του δρομολογίου που θα προκαλέσει, τα Αραχοβίτικα και τον Ψαθόπυργο. Η δυτική επέκταση αφορά τη διαδρομή Νέος Λιμένας - Ιτιές - Παραλία Πατρών - Ροΐτικα - Βραχναίικα - Τσουκαλαίικα - Καμίνια, όμως η απαιτούμενη συγκοινωνιακή μελέτη δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ο προαστιακός σιδηρόδρομος δεν αποκλείεται να εμφανιστεί και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως στη σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου - Λάρισας. Η συγκεκριμένη γραμμή θα βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση, εκμηδενίζοντας έτσι το καυσαέριο που παράγεται από τους συρμούς.

Παράλληλα με την ανάπτυξη του προαστιακού, το υπουργείο Μεταφορών «τρέχει» να ανοίξει γραμμές του σιδηροδρομικού δικτύου που μέχρι σήμερα είναι ασύμφορες αλλά, με τις κατάλληλες πηγές χρηματοδότησης, μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν προς όφελος της ποιότητα της ζωής των κατοίκων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Φλώρινα, που ανοίγει μετά τη χρηματοδότησή του από εταιρεία εθνικής εμβέλειας, η οποία θα διαφημιστεί στα τρένα του οργανισμού, με σκοπό τα έσοδα να δώσουν νέα πνοή και πάλι στο δίκτυο.

«Η εμπειρία χρηματοδότησης μιας γραμμής, η οποία είχε καταρχήν κριθεί άγονη, μας δείχνει έναν τρόπο αναβίωσης των περιφερειακών δικτύων μέσω της εμπλοκής άλλων φορέων, όπως οι περιφέρειες ή επιχειρήσεις εθνικής εμβέλειας τύπου ΔΕΗ», τόνισε στη Realnews ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Γιάννης Σταθόπουλος.

«Ανάλογα παραδείγματα υπάρχουν στη Δυτική Ευρώπη, στη Γαλλία και στη Γερμανία, όπου οι περιφέρειες παίζουν ρόλο στη χρηματοδότηση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Ο μόνος τρόπος, λοιπόν, αναβίωσης των περιφερειακών δικτύων, που θα εξυπηρετήσουν τους κατοίκους και θα φέρουν περισσότερους ταξιδιώτες κοντά στη φύση, είναι να βρεθούν άλλες πηγές χρηματοδότησης», καταλήγει, ρίχνοντας το μπαλάκι των πρωτοβουλιών σε περιφέρειες,τοπική αυτοδιοίκηση και οργανισμούς που μπορούν να συμβάλουν στο σχέδιο επαναλειτουργίας του δικτύου.

 

Πηγή:http://www.real.gr